tirsdag den 6. november 2012

Udfordring 9 (gennemførsel af undervisningsforløb)

Jeg er i fuld gang med at gennemføre brugen af kidblog i undervisningen. Og i løbet af de to første uger er jeg nærmest høj over, hvor godt det lykkes.
Vi indledte med at se på blog-skrivning som genre - og satte fokus på formålet med netop denne holdblog.
Den er et lukket forum for faglig udvikling. Der skal skrives fagligt - men det må godt være personligt.

De studerende har taget blog-genren til sig og giver udtryk for, at det er virkelig godt at blive tvunget til at skrive om faglige begreber, lige når man har arbejdet med dem. Eller rettere, at det er godt at arbejde med faglige begreber ved at skrive blogindlæg. Forleden havde jeg lavet en opvarmningsøvelse, hvorefter jeg gav besked om, at de efterfølgende skulle skrive et indlæg på bloggen. Dertil svarede et par studerende:
"Først nu? Jamen, det har vi da lige gjort, mens vi lavede opgaven." SÅDAN!!

Jeg har her i begyndelsen formuleret meget konkrete opgaver. Som fx følgende:
"Læg så mange indlæg på kidblog som muligt. Lav ”tags”, så du nemt kan spore dine indlæg senere.
26.10
Lav et indlæg på kidblog om enten A eller B
A: Skriv om funktionel og eller formel grammatik.
B: Skriv om øvelsen med ordklasser d. 25.10 og dine refleksioner i den anledning.
Skriv en kommentar til en af de andres blogindlæg.
1.11
Vi arbejder med sætningsled. Alle laver en opgave til 7. klasse med udgangspunkt i et konkret led. Lav en øvelse,  som giver eleverne mulighed for at få bevidsthed om og forståelse for leddets funktion i en sætning. Udform opgaven i en wordfil og læg den ind på kidblog.
2.11
Vi arbejder med syntaks. Alle skriver et indlæg, hvor de gør rede for, hvornår en sætning er en ledsætning, og hvornår den er en ledsætning. Indlægget skal desuden dokumentere med konkrete sætnings-eksempler, at man har forstået det."

De studerende giver udtryk for, at det her i begyndelsen er vigtigt med konkrete opgaver. Men jeg kan jo allerede se, at der er mange af de studerende, der skriver flere indlæg end de obligatoriske.

ER der ingen problemer eller udfordringer?
Jo, da. Men ikke ret mange. Jeg vil i denne tidlige fase af projektet dog nævne to:
  • Hvad gør man med syge studerende, der hurtigt kommer langt bagud, når studiedokumentationen er så procesorienteret?
  • Hvad gør man med de studerende, der skriver noget, der faktisk er forkert? Man kan jo ikke læse og svare alle indlæg...

1 kommentar:

  1. Hej Anna-Marie
    Det er et spændende forløb I er igang med og herligt at dine studerende så hurtigt tager blog genren til sig til faglig udvikling.
    Du nævner som et problem, at fraværende studerende hurtigt kommer bagud, når studiedokumentationen er så procesorienteret. Umiddelbart ville jeg have troet, at dine studerende netop ville opleve det som en fordel at kunne holde sig orienteret i de andres blogs og følge holdets arbejde på den vis, også selvom de ikke selv kan være tilstede.
    Mht. til de studerende, der skriver noget 'forkert' i deres blogs, så bliver disse 'forkerte notater' jo netop opdaget her, da de er offentlige for hele holdet. Hvis dine studerende istedet havde lavet private notater ville 'fejlene' aldrig blive opdaget. Dine studerende kan evt. støtte hinanden og få udryddet 'fejlene' ved at holder sig orienterede i de andres blogs og give feedback i kommentar funktionen.
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet