tirsdag den 6. november 2012

Udfordring 5 og 6 (anvendelse af kidblog)


Jeg har tidligere skrevet nedenstående på  www.kidblog.org/danskud12/.
Men holdbloggen er en lukket blog, fordi de studerende skal kunne skrive frit og eksperimenterende. Derfor gengiver jeg indlægget her:
"Jeg vil undersøge, om kidblog kunne være et redskab til mine studerende på dansk ud 12…
Den skal afprøves i forbindelse med sprogmodulet (modul 3). Den skal have tre formål:
1) Den skal fungere som et forum for sproglige refleksioner
2) Den skal fungere som ideudveksling til arbejdet med den sproglige dimension i folkeskolen
3) Den skal fungere som de studerendes portfolio (De kan linke til den fra deres portfolio på Fronter, så den kan fungere som deres procesportfolio under modul 3. Det er jo ikke meningen, at de skal lave dobbeltarbejde).
Spørgsmålet er, om det kan betale sig at lære endnu et redskab at kende? På den anden side er det virkelig smart, at man kan se alle holdets blogindlæg et enkelt sted! Og det er en enkel måde for dem at oprette en klasseblog på senere (gad vide om den funktion allerede findes i skoleintra?)
Nå, nu prøver jeg…
Måske Bente Bertelsens 7. klasse kunne være med, så mine studerende kunne kommunikere med klassen der. Det ville være en smart måde at anvende den på."

4 kommentarer:

  1. Jeg ser frem til at forsøge din/vores kidblog med min 7.kl.
    Der må være meget at hente ved den form for kommunikation mellem 2 så adskilte grupper, både geografisk og aldersmæssigt, men med samme dagsorden.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Ture Reimer-Mattesen11. nov. 2012 12.08
    Jeg har læst dette indlæg sammen med "udfordring 9" hvor du gør dig refleksioner over dit didaktiske design i praksis. Og hvor er det bare dejligt at læse, at både du og de studerende oplever, at blogcommunities opleves som et fagligt relevant refleksionsværktøj. Synes i det hele taget, at dit didaktiske setup i høj grad giver mening. Har du overvejet, om det ville give mening at inddrage "peer-to-peer" dimensionen - altså, at de studerende responderer på medstuderendes indlæg? Måske det kunne være med til at sætte fokus på "når studerende skriver noget fagligt forkert"? Og vildt spændende kontekst hvis lærerstuderende på en meningsfuld måde kunne interagere med folkeskole elever i et blogcommunity. Håber du/I vil dele erfaringerne her, fra et så nytænkede koncept.

    Fortsat god arbejdslyst!

    SvarSlet
  4. Vi er i fuld gang med at arbejde med, at de studerende skal svare på hinandens indlæg. Jeg vidste bare ikke, at man kaldte det "peer-to-peer"...
    Vi har netop drøftet på holdet, hvordan vi får både liv og dialog på bloggen, så vi kan bevare motivationen for at skrive.
    Jeg vil gerne bevare "skrive for at lære"- indstillingen som det primære; men jeg er bevidst om, at det skærper skrivelysten at have læsere.

    SvarSlet