tirsdag den 6. november 2012

Udfordring 4 (social bookmarking)

Har nu siddet og leget lidt med web2bevisets side med "social bookmarking".
Jeg går rigtig meget ind for vidensdeling; så jeg spekulerer på, om diigo har noget afgørende nyt at tilbyde, som man ikke allerede gør brug af, hvis man har elektronisk vidensdeling.

På UCL anvender vi Fronter, og jeg er såmænd ikke specielt vild med Fronter; men det  giver da en rimelig god mulighed for vidensdeling - også af nettes uendelige ressourcer.

Mine studerende hævder nogle gange, at de næsten kan drukne i muligheder.
Så faktisk er jeg nogle gange i tvivl, om jeg gør godt med alle mine "gode links"...
Jeg kan måske vænne dem til ikke at besøge noget som helst - fordi der er alt for meget....

Tja, kvalificering af de studerendes selektionskompetence er selvfølgelig en del af svaret...
Og det er vel min egen selektionskompetence, der får mig til at spørge:
Hvad kan diigo tilbyde mig, som jeg ikke allerede har???

PS: Jeg spørger ikke, fordi jeg forventer, at andre skal svare -
jeg bruger bare bloggen til skrivetænkning...


1 kommentar:

  1. Vi deler dine tanker med dig, og er nu gået i gang med at blive fortrolige med diigo.
    Vi går også ind for vidensdeling blandt vores kursister, men kunsten er at kunne dele specifikke links med hinanden.

    Kursisterne skal trænes i deres selektionsproces, når de arbejder med faglige emner i forskellige fag. Med diigo ser vi muligheden for at kunne træne kursisterne i at fravælge stof, der ikke er fagligt relevant.

    Vi har planlagt at kursisterne opretter groups i diigo, hvor de her lægger tags ind, gerne med kommentar til sidens relevans.
    Efterfølgende skal de udvælge de tags, som er mest relevante for deres emne. Herefter kommenterer lærerne på de valgte tags og giver ligeledes en kommentar.

    Da vi stadig er i det didaktiske stadie, vil vi høre, om du evt. har afprøvet dine erfaringer?

    Sussi og Sarah

    SvarSlet