torsdag den 27. september 2012

HOTS and LOTS

På introdagen blev jeg inspireret af Blooms digitale taksonomi (findes under artikler på web2beviset.dk).
Under min videre læsning blev jeg opmærksom på en model som skelner mellem HOTS og LOTS.

http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy#Bloom's Digital Taxonomy.

Den skelnen er måske nok lidt letkøbt - men også let at huske, så den vil jeg bruge sammen med mine lærerstuderende for at minde dem om, at det gælder om at tilrettelægge læreprocesser, der stimulerer Higher Order Thinking Skills.
Det er meget nemt at tilrettelægge Lower Order Thinking Skills - og dem er der derfor masser af (lots).
Men det gælder om hele tiden af overveje, hvordan man både kan stimulere grundlæggende viden og færdigheder - OG hvordan man kan stimulere selvstændige, kreative og refleksive kompetencer.

NB.
I 1991 skrev Hans Jørgen Kristensen i bogen Pædagogik - teori i praksis om en undersøgelse i Sverige, der viste, at eleverne kun i meget ringe grad blev sat i gang med kreative og vurderende læreprocesser. (s. 71).

Undersøgelsen viste, at fordelingen var som følger:
66 % af tiden  blev anvendt på reproduktive processer
25% af tiden blev anvendt på konvergente processer
4% af tiden blev anvendt på divergente processer
5 % af tiden blev anvendt på vurderende processer

Jeg spekulerer på, hvad en undersøgelse i dag ville vise....

2 kommentarer:

  1. "...Men det gælder om hele tiden af overveje, hvordan man både kan stimulere grundlæggende viden og færdigheder - OG hvordan man kan stimulere selvstændige, kreative og refleksive kompetencer..." - helt enig! :) I Karsten Gynthers "Didaktik 2.0" og de undersøgelser der præsenteres der, kategoriseres frekvensen af decideret projektarbejde som "et eksotisk indslag i undervisningen"....

    SvarSlet
  2. Hej Ture.
    Jeg har været ved at læse i kapitel 6 om projektpædagogik i den udmærkede bog. Men jeg kan faktisk ikke finde dit "citat". Kan du måske huske, hvor det omtales? Hvis ikke, så bare glem det, for så læser jeg selv videre!
    Hilsener Anna-Marie
    UPS nej - sidder jo og læser i "Skole 2.0" :)

    SvarSlet